17-03-2017 | Chan­tal En­ge­len heeft sa­men met Li­san­ne van Zwol en Jen­te de Vries Krom­kom­mer op­ge­richt. In­mid­dels zijn de laat­ste twee vrou­wen een an­de­re weg in­ge­sla­gen. Chan­tal stuurt nog steeds met veel pas­sie en ple­zier het be­vlo­gen team bij Krom­kom­mer aan. Aan B’El­le ver­telt ze wat haar drijf­ve­ren, za­ke­lij­ke les­sen en am­bi­ties zijn. Wij, van No Waste Network, vonden het interview zo leuk, dat we het graag met u delen!

Chantal startte met het tegengaan van voedselverspilling door het oprichten van Too Good To Waste. Deze organisatie is het resultaat geweest van een challenge voor jonge professionals over het voedselvraagstuk. “In die beginperiode kwam ik Lisanne en Jente van Kromkommer op heel veel plekken tegen. We waren op hetzelfde moment gegrepen door hetzelfde virus. We konden niet begrijpen dat zoveel goede groentes gewoon weggegooid werden omdat ze niet aan de juiste uiterlijke kenmerken voldeden, terwijl de smaak perfect was!”. We realiseerden ons dat je samen uiteindelijk toch sterker staat. Dat is misschien cliché, maar het is niet voor niks zo: door krachten te bundelen kun je vaak veel meer bereiken dan in je eentje. Dat is dan ook de reden dat Kromkommer en Too Good to Waste vanaf november 2013 samen verder zijn gegaan.

Rollercoaster
De eerste jaren zijn enorm bewogen geweest. Het voelt alsof je in een rollercoaster zit waar je maar niet uit kan stappen. Dat wil je ook niet. We hebben in zeer korte tijd grote stappen gezet en echt iets op de kaart weten te zetten. Ineens werd ik geconfronteerd met zaken waar ik voordat ik ging ondernemen, nooit mee te maken had gehad. Je moet overal wat vanaf weten, van financiën, van voedselveiligheid, van marketing, van sales en ga zo maar door. Geloof me, ik heb best wel eens een paar dagen thuis willen blijven en onder een deken willen kruipen als je niet lekker in je vel zit, maar dat doe je niet omdat dan alles stil staat. Dit is soms best pittig, maar ik heb wel de leukste baan van de wereld.

Gewoon doen!
Het geeft me veel voldoening dat ik werk heb dat mij zo raakt en waarmee ik echt een verschil kan maken. Ik kan me enorm druk maken over hoe slecht we met de wereld omgaan. Ik snap niet dat we niet allemaal een paar kleine dingen aanpakken waardoor het over het grotere geheel beter wordt. Deze intrinsieke motivatie is bij mij erg sterk en zorgt ervoor dat ik kosten wat kost door blijf gaan. Er zijn soms mensen die tegen mij zeggen dat het toch geen nut heeft wat we doen. Het grote probleem zouden wij toch niet op kunnen lossen. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. In mijn beleving is er niets nuttelozer dan niets doen. Onze kracht zit hem ook in dit ‘gewoon doen’. Wij praten niet alleen, maar pakken gericht zaken aan. Onderweg zien we wel of het lukt of niet.

We willen het verhaal van de voedselketen veranderen
Kromkommer gaat eigenlijk over het vertellen van een verhaal. Dat is onze kern. We maken hier uiteraard heerlijke soep, maar dat is niet persé ons hoofddoel. Voedselverspilling is het haakje, maar uiteindelijk gaat het om een voedselketen die niet goed functioneert. Voedselverspilling is daar een symptoom van. Wij werken vanuit de filosofie van een voedselketen die wél werkt; waarin smakelijk voedsel gewoon op je bord én uiteraard in onze soep belandt. Maar ook waarvoor de teler een eerlijke prijs krijgt. Wij zorgen ervoor dat er anders naar deze imperfecte groente wordt gekeken en dragen er aan bij dat deze groente gewoon een plek krijgen in de winkels. Hierdoor verspillen we minder en krijgen we weer wat echtheid terug in de schappen

Duizenden kilo’s voedsel gered
Als je mij vraagt waar ik het meest trots op ben, dan is dat op de grote groep mensen die we in beweging hebben gekregen om iets te doen aan voedselverspilling. Dit noemen wij de Krommunity. Niet alleen heeft onze Krommunity onze allereerste productie gefinancierd d.m.v. een crowdfunding campagne. Maar ook bij onze campagnes speelt de Krommunity een belangrijke rol. Met name van het ‘Bijna Waste Geweest Feest’ dat we nu 2 keer hebben georganiseerd krijg ik nog steeds een grote glimlach op mijn gezicht. Met de laatste editie hebben we op 1 dag  in 2 steden 10.000 kilo voedsel gered. Je kon voor € 8,- een boodschappentas kopen en die op de feestdag vullen met 5 kg gekke groenten. Hiermee zie je wat de kracht van een community is en wat je daarmee kan bereiken.

Anders kijken naar winst
Om te zien of we succesvol zijn geweest, kijken wij niet naar winst. De impact die we op onze omgeving hebben gehad is voor ons veel belangrijker. Uiteraard kan je niet blijven bestaan als je ook niet op de financiën let. Het is een voorwaarde om je ding te kunnen doen. Onze focus heeft de afgelopen jaren wellicht wat teveel op het idealistische stuk gelegen. Nu zoeken we de goede balans tussen het hebben van positieve impact én voldoende  geld verdienen. Maar het veranderen van traditionele gewoonten en denkbeelden die niet goed zijn voor de wereld, blijft het belangrijkst. Als ik nu bij de Albert Heijn loop en ik zie daar de zogenaamde ‘buitenbeentjes’ in de schappen liggen, dan ben ik echt blij en weet ik dat we goed bezig zijn!

Vroeg geleerd is oud gedaan
Toen ik klein was wilde ik graag dierenarts worden. Omdat ik niet erg goed was in exacte vakken, ben ik een ander pad opgegaan. De liefde voor planten en dieren zat er bij mij al vroeg in. Als kind was ik  lid van Kids for Animals en toen ik 17 jaar was schreef ik een brief aan de toenmalig minister-president met daarin de vraag of hij wat meer aan het milieu wilde doen in plaats van zich alleen maar druk te maken over financiële zaken. Voor mij was en is het zonneklaar dat je eerst naar het milieu moet kijken en het behoud daarvan omdat er anders straks helemaal niets meer over is waarmee je geld kan verdienen.

Blijf niet te lang in de plan-fase hangen
Wij hebben nog nooit een echt businessplan geschreven. Natuurlijk moet je weten wat je gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken, maar ik geloof niet dat je alleen maar slaagt als je een plan hebt dat tot op iedere punt en komma is uitgedacht. Ik denk dat je dan eerder vast komt te zitten en blijft hangen in de plan-fase. Mijn advies aan jonge ondernemers is: ga naar buiten en vertel je verhaal. Zoek naar podia die passen bij jouw idee en bezoek bijvoorbeeld een pitch-avond of een crowdfundingforum waar je jouw verhaal kan delen met anderen. Daarnaast zou ik adviseren om klein te beginnen. Ga het gewoon doen. Als jij een goed verhaal hebt dan haken mensen snel aan. Met een goed verhaal bedoel ik dat je idee moet kloppen op alle vlakken. Kijk bijvoorbeeld naar Tony Chocolony: dat bedrijf straalt in iedere onderdeel uit waar ze voor staan. Van de afdeling klachtenafhandeling tot aan de behandeling van sollicitanten is alles sprankelend. Je krijgt daar zelfs een reep chocolade thuis gestuurd als je als sollicitant bent afgewezen.  Daar word je blij van! Zij zijn open en transparant en gericht op positiviteit en dat zie je overal in terug. Dat bedoel ik met een goed verhaal: Als jij helder kan maken waarom jij iets doet en wat je daarmee wilt bereiken dan gaan mensen je volgen omdat ze aanslaan op jouw drive, daar ben ik van overtuigd.

Kromkommertijd of grote plannen?
We zijn nog lang niet klaar. Momenteel zijn we bezig met een volgende stap  in onze missie die het mogelijk moet maken om groenten onder ons merk aan te kopen. Deze groente verdwijnt nu nog volledig in onze soepen. Dit is een manier om ons verhaal te vertellen, maar de echte impact zit hem in het veranderen van het aanbod in het groenteschap. We willen uiteindelijk dat groente niet geselecteerd wordt op uiterlijk maar op smaak, versheid en veiligheid. Vervolgens kunnen we de imperfecte groente gaan aanbieden bijvoorbeeld aan lokale horecagelegenheden. Ook hierbij geldt weer: we gaan het gewoon doen!

Over Kromkommer
Kromkommer organiseert regelmatig sessies voor hun ‘krommunity’. Zo kun je de nieuwe soepen proeven of een thema-sessie bijwonen over de aanpak van voedselverspilling. Sluit je aan bij de Krommunity en je wordt automatisch op de hoogte gehouden van nieuws en evenementen.

Wil je meer weten over kromkommer, kijk dan op www.kromkommer.com

Bron: B-elle.nl