02-01-2017 | Horecava 2017 is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Met het erbij trekken van een extra hal dit jaar is het vloeroppervlak van de beurs in twee jaar met 20 procent toegenomen: de horeca is de crisis te boven. Meer nog dan voorgaande jaren zet beursmanager Luuk Scholte in op belevingspaviljoens, en is er op de vloer veel aandacht voor groene en duurzame initiatieven.

Editie 2017 is Luuk Scholtes vierde Horecava als beursmanager. ‘We hebben nu eindelijk de segmentatie kunnen vervolmaken, dat is de grootste verandering ten opzichte van vorig jaar.’ Waar voorheen nog versleveranciers in de koffiehal stonden bijvoorbeeld, bevinden die zich nu allemaal in de nieuwe foodhal (hal 7). Dit was een wens die hij al sinds zijn aantreden had, maar zoiets gaat niet in een jaar.

In de koffiehal (hal 12) staan wel veel producenten uit de brood- en banketsector. Daar is ook de Bakkerij van de Voorsprong, die nu nog meer ruimte krijgt dan vorig jaar. ‘We zien veel overlap tussen brood en koffie, daarom is die hal een logische plek’, zegt Scholte. ‘Kijk naar de vele koffiebarren. Daar worden vaak ook broodjes, gebak en viennoiserie verkocht. Andersom gaan bakkers en banketbakkers vaker koffie verkopen. Blurring is een thema dat op meer plekken op de beurs terugkomt.’

Dat uit zich ook in de samenwerking tussen de Bakkerij van de Voorsprong en het andere nieuwe paviljoen in de koffiehal: Boon&Blad. Daar komt een kas, en wordt de gehele cyclus van koffie in beeld gebracht, met koffieplanten en -bessen van verschillende variëteiten tot het branden op een Giesen en cuppingsessies. ‘Het is al jaren mijn slogan: we willen trends die we zien in de markt, vertalen naar de beursvloer. Daarom hebben we veel aandacht voor koffie en haar oorsprong. Die is er in de horeca de laatste jaren ook.’

Naast Boon&Blad staat in de koffiehal ook Barista Bonanza, een internationaal rondreizende koffieshow van Specialty Coffee Association Europe (SCAE). In 2018 komt World of Coffee naar de RAI, dit is een eerste samenwerking tussen de RAI en SCAE.

Paviljoens
Ook in de andere hallen zijn paviljoens te vinden. Zo keert Horecava Festival terug, dat was succesvol. Ondernemers krijgen tips over hoe ze zelf op festivals kunnen inspelen, met een eigen foodtruck bijvoorbeeld. Ook het BBQ Plaza voor ingang K keert groter terug dan vorig jaar. ‘De entree van de beurs is zo ook al een beleving en we creëren meer beursoppervlak, zonder een extra hal te hoeven openen. Ook bij ingang C komt nu een buitenpaviljoen: koffieontvangst door Lavazza en Lattiz.’

Het wijntheater is iets groter dan vorig jaar en wordt wederom in samenwerking met Wine Professional georganiseerd. ‘De scheiding is losgelaten, voorheen werden huiswijnen tot €5 inkoop op de Horecavavloer getoond en duurdere wijnen op Wine Professional. Nu zullen er ook luxere wijnen bij ons te zien en te proeven zijn.’ Ook vindt in dit theater de voorronde van het NK Oestersteken plaats.

Het hotelsegment wordt iets nadrukkelijker bediend dan in de voorbije jaren. Er komt een Hotellounge met een plunge pool en een silent room, en een Festival Chique in samenwerking met het Inspirium in Breda met interieurtrends en -tips. Met het toevoegen van een extra hal (hal 7: de oude ‘nachtlevenhal’, voor de Horecavaveteranen onder ons) is de beurs zeker 10 procent groter dan vorig jaar. ‘Het vloeroppervlak is in twee jaar tijd met 20 procent toegenomen.’ Die hal is volledig ingericht met food: het Gastronomisch Gilde heeft er haar wedstrijdpodium, met daaromheen het versplein. Ook bevinden zich in deze hal het Aziatisch paviljoen én de stand van Misset Horeca.

Duurzaam en groen
Het grootste paviljoen in deze hal is Van Bron tot Bord in Nederland, geïnspireerd op het boek From Farm to Fork in the Netherlands en opgezet in samenwerking met Deli XL en Vers 24/7, een online streekmarkt. Elke provincie toont streekproducten uit die regio, en sterrenchefs uit de regio komen er koken met de producten.

De doorgang naar de foodhal is gevuld met het No Waste Village. ‘Dit past geheel in de duurzaamheidstrend. Afval is niet sexy, maar wel belangrijk. We gaan ondernemers laten zien hoe ze, door slimmer met hun footprint en hun waste om te gaan, zelfs geld kunnen verdienen. En dan wordt het wél sexy. We hebben Bob Hutten en zijn Verspillingsfabriek gevraagd mee te denken, Instock staat er, er zijn presentaties en foodtrucks. Het wordt een interactieve doorgang naar de foodhal, ik vond dat conceptueel wel mooi: door de waste naar de food. Het moet luchtig zijn, zonder dat zwaaiende vingertje van je moet en je zal.’

Om deze en andere groene initiatieven te benadrukken, is er naast de Innovatieroute nu ook een Groene route over de beurs. Deze stands staan op de plattegrond met een symbool aangegeven en krijgen ook een grote groene sticker op de vloer voor hun stand.

Pop-up restaurants
Naast de paviljoens maken dit jaar ook weer enkele pop-up restaurants deel uit van de beurs. ‘De pop-ups zorgen voor beleving, al is dat woord sleets, het is tijd voor een nieuw woord.’ De Bierfabriek was vorig jaar zo’n succes dat die nu groter terugkomt. ‘Een pop-up op de beurs is voor zulke organisaties, die middels franchisen landelijke dekking willen bewerkstelligen, een mooie manier om ondernemers te ontmoeten. Ook komt Sushi Time als pop-up, in de hoek waar vorig jaar Mama Kelly zat. Dat tijdelijke sushi-restaurant heeft de langste sushi lopende band van de Benelux (100 meter). ‘Zowel Bierfabriek als Sushi Time zijn ook na sluitingstijd van de beurs nog open, zodat bezoekers hier wat kunnen eten voor ze in de auto stappen en ook hopelijk de piekdrukte rond 18.00 uur wat vermindert.’

Wedstrijden
Wedstrijden vormen traditioneel een belangrijk onderdeel van het programma. Nieuwe wedstrijden zijn onder meer de voorronde van het NK Oestersteken en in de Fastservice Arena de Lekkerste Maaltijdsalade. De strijd om het Lekkerste Kindermenu keert niet terug. Bij het NK Koks is NK Patisserie ingeruild voor het NK Koks vanaf 25.

Wat Scholte niet onbenoemd wil laten is de volledig nieuwe opzet van het InnovationLAB, met vier (besloten) thematische seminars nog vóór de beurs open is en een voor alle bezoekers toegankelijke experience waar innovaties in de praktijk worden getoond. Op het InnovationLAB zelf staan ook kleine start-ups, die normaal nooit op een beurs zouden staan. ‘Daar ben ik heel blij mee, zij zijn de toekomst.’

Een kleine vooruitblik naar Horecaca 2018, daar wordt nu immers ook alweer aan gewerkt. ‘Ik wil dat alle sectoren binnen de horeca en de industrie eromheen een plek hebben op de beurs. Dus wil ik ook bijvoorbeeld ambachtelijk ijs op de beurs. Ik wil de invloedrijke wereldkeukens eigen landenpaviljoens bieden, bijvoorbeeld een Peru paviljoen. Meer interieur laten zien: slimme interieuroplossingen voor hotelkamers bijvoorbeeld. En ik verwacht dat het aanbod sterke dranken toe gaat nemen. En daar is dan ook ruimte voor kleinschalige producenten, op de manier waarop dat nu ook op het versplein gebeurt.’

Scholte zou ook graag eens een foodpairingpaviljoen willen inrichten, waar bier, wijn, dranken, koffie, thee kunnen worden gepaird met vlees, kaas, en allerlei gerechten. Op de vraag wat hij graag aan de beurs zou willen toevoegen als hij zonder restricties zou mogen wensen, antwoordt hij snel en resoluut: een groot landelijk foodservicecongres. ‘We hebben contacten met zoveel netwerkverenigingen, FSIN, HotelloTOP, Foodservice Network, media als Misset. Het lijkt mij gaaf om tijdens de Horecava, zo aan het begin van het jaar, een groot congres over de sector met internationale sprekers te organiseren. Maar dat is echt toekomstmuziek.’

Bron: Misset Horeca