16-11-2017 | Ongeveer een derde van al het voedsel dat bestemd is voor menselijke consumptie gaat verloren of wordt weggegooid. Om dit probleem op te lossen moet de gehele voedingssector – van telers tot consumenten – samen gaan werken. Andreas Lenz, Managing Director bij DHL FoodLogistics, legt uit hoe logistieke bedrijven ook hun deel hierbij kunnen doen. 

“Ongeveer een derde van alle voeding dat bestemd is voor menselijke consumptie wordt weggegooid. Dit komt neer op 1,3 miljard ton per jaar. Het is dus duidelijk dat een effectieve strategie nodig is om tegemoet te komen aan de wereldwijde behoefte aan voedselveiligheid. Tegelijkertijd moet aan de vraag worden voldoen van een steeds rijker wordende populatie, terwijl voedselverspilling moet worden teruggedrongen. Daarom moet de gehele sector – van telers tot consumenten – samenwerken om dit wereldwijde probleem op te lossen.

“De voedselsector is door de eeuwen heen erg veranderd. De wereldpopulatie groeit continu en de vraag van de wereldmarkt neemt snel toe. Hoewel bijna alle soorten voeding ten aller tijde beschikbaar zijn in de Westerse wereld, zijn snelle beschikbaarheid, versheid en diversiteit het belangrijkst voor consumenten. Tegelijkertijd gaat er in de EU ongeveer 88 ton aan voedsel verloren in de tijd dat het van het veld komt tot het bij de consument op het bord beland. De kosten hiervan wordt op €143 miljard geschat. De producten die worden afgewezen zijn niet perse overrijp of aangetast, maar simpelweg het resultaat van overproductie, worden verloren tijdens het transport of blijven over van een te grote maaltijd. Ook worden deze producten vaak weggegooid voordat hun echte houdbaarheid is verstreken, omdat consumenten blindelings op de aangegeven houdbaarheidsdatum vertrouwen. Door de verkwisting van een dergelijke grote hoeveelheid voedingsmiddelen wordt bovendien gebruikt gemaakt van veel bronnen die beschermd zouden kunnen en moeten worden.

“Des te meer tijd er tussen de oogst en de verkoop zit, des te meer producten worden verkwist. De tijd tussen productie en retail duurt simpelweg te lang. Veel producten hebben een korte houdbaarheid en daarom zijn een snel en voorzichtig transport zeer belangrijk. Bovendien zijn er teveel tussenpersonen tussen de producent en de consument. Door de vele regels, contractuele voorwaarden en zakenpraktijken gaat er veel goede voeding verloren. Logistieke bedrijven kunnen hierbij helpen. Dankzij hun kennis over bijvoorbeeld douaneregelingen, de leveringsketen en de productiecyclus kunnen zij het logistieke proces snel en veilig laten verlopen.

“Alle spelers in de voedingsketen zijn verantwoordelijk voor het verminderen en voorkomen van voedselverspilling. Naast telers en uiteindelijk consumenten zelf, kunnen logistieke bedrijven hun deel doen door de bevoorradingsketen soepel en snel te laten verlopen. Door twee of drie dagen aan de houdbaarheid van producten toe te voegen gaan er veel minder producten verloren en verliezen telers minder opbrengsten. Hierdoor kunnen ze efficiënt gebruik maken van hun land en minder gaan produceren. Door alleen de hoeveelheid voeding te produceren die nodig is worden niet alleen voedselverspilling en de bijbehorende kosten verminderd, maar daalt ook de milieuvervuiling en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen.”
Bron: Agf.nl