14-07-2016 | Aldi Nord voert in 2017 een richtlijn in voor de omgang met onverkoopbare levensmiddelen in al haar filialen. Dit jaar maakt de discounter haar duurzame inkoopbeleid voor koffie bekend. Deze en andere maatregelen staan in Aldi Nords allereerste maatschappelijke jaarverslag.

Een mijlpaal en een vertrekpunt voor verdere verduurzaming en de dialoog met stakeholders, zo omschrijft Aldi Nord haar internationale maatschappelijke jaarverslag dat woensdag 14 juli gepubliceerd is. Het verslag, opgesteld volgens de G4-richtlijnen van het Global Reporting Initiative (een standaardrichtlijn voor MVO-verslaggeving), geeft onder andere inzicht in de thema’s dierenwelzijn, bescherming van klimaat en milieu, waardering van medewerkers en sociale en milieuaspecten in de productieketen. In het Corporate Responsiblity-policy dat Aldi Nord eind 2015 publiceerde, staat te lezen volgens welke pijlers er wordt verduurzaamd. In het CR-programma zijn doelen, maatregelen en termijnen vastgelegd.

Dervingdonatie
Een van de doelstellingen in het maatschappelijk jaarverslag van Aldi Nord is dat de discounter volgend jaar met een richtlijn komt voor de omgang met onverkoopbare levensmiddelen in haar filialen, dat een uniforme werkwijze verzekert in alle landen. In Nederland werkt Aldi sinds 2016 samen met de Voedselbank en in twee Aldi Nord-bedrijven zijn inmiddels pilots opgestart. De samenwerking om onverkoopbare levensmiddelen te doneren wordt dit jaar geïntensiveerd. Wereldwijd doneerden 62 procent van de filialen van Aldi Nord levensmiddelen, staat te lezen in het jaarverslag.

Koffie
Aldi zal dit jaar nog haar internationaal inkoopbeleid voor duurzame koffie publiceren. Op het moment werkt de supermarktorganisatie samen met erkende organisaties zoals Rainforest Alliance, Transfair (van Fairtrade) en de Common Code for the Coffee Community (4C) Association op dit gebied. De discounter stelt zichzelf ten doel om het aandeel gecertificeerde koffie verder uit te breiden. Ook moet het aanbod van Fairtrade-koffie in zowel het vaste als het actie-assortiment groeien.

Eenzelfde internationaal inkoopbeleid maakt Aldi in 2017 bekend voor katoen. Textielproducten van de discounter zijn al gecertificeerd volgens Fairtrade, Global Organic Textile Standard  (GOTS) of Organic Content Standard (OCS). Vanaf 2016 wordt ook het katoen in de bedrijfskleding stapsgewijs vervangen door GOTS-gecertificeerde katoen.

Dierenwelzijn
Het Internationaal dierenwelzijnsbeleid dat Aldi begin 2016 invoerde vormt een bindend kader voor de inkoop van eigenmerk-food en non-foodproducten met een dierlijke oorsprong. Individuele landen kunnen dit beleid, dat de dierenwelzijnseisen van de organisatie formuleert, concreet maken met nationale doelstellingen. In Nederland, Denemarken en Duitsland staat het thema dierenwelzijn ‘hoog op de maatschappelijke agenda’, aldus het maatschappelijk jaarverslag. Stakeholders stellen specifieke eisen die in andere landen waar Aldi actief is ‘minder expliciet zijn’. Begin 2016 heeft Aldi daarom in Denemarken, Duitsland en Nederland ‘ambitieuze doelen geformuleerd en maatregelen doorgevoerd.’ Zo vervangt Aldi uiterlijk eind 2016 haar verse kippenvlees door kippenvlees van een trager groeiend ras of vlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk. Al het varkensvlees moet ook eind dit jaar minimaal één ster hebben.

Personeelsbeleid
Aldi kwam enkele jaren geleden meermaals in botsing met vakbond CNV na klachten van medewerkers over het personeelsbeleid en werkdruk. In 2014 beloofde de supermarktorganisatie werk te maken van haar personeelsbeleid met de oprichting van een personeelsafdeling, wat later weer in opspraak kwam met het vertrek van financieel directeur Piet Vink. In haar jaarverslag geeft Aldi aan in Nederland, Portugal en Spanje samen te werken met ‘externe deskundigen’ om zeker te stellen dat filialen, distributiecentra en kantoren aan de eisen van Arbowetgeving voldoen. In Spanje is een protocol opgesteld om intimidatie op de werkvloer tegen te gaan. In Nederland heeft Aldi vanaf 2015 een beleid op ongewenste omgangsvormen, zoals seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. Medewerkers kunnen zich hierover anoniem laten adviseren bij een vertrouwenspersoon en om problemen op te lossen, wordt een bemiddelaar ingezet of een klacht ingediend bij de klachtencommissie.

Klanten
Aldi zet niet alleen stappen op deze gebieden, maar bijvoorbeeld ook op energieverbruik, waarvoor volgend jaar een monitoring- en managementsysteem voor ingevoerd wordt, en op maatschappelijke betrokkenheid, waarbinnen Aldi werkt aan pilots om klanten aan te zetten duurzamere boodschappen te doen. Een Nederlandstalige versie van het jaarverslag is op de site van Aldi en via craldinord.com  beschikbaar.

Bron: Levensmiddelenkrant.nl