27-01-2017 | Het CBL gaat namens de supermarkt- en foodservicesector tijdens de Nationale Voedseltop donderdag de grean deal ‘Over de Datum’ ondertekenen.  De belangenbehartiger wil de consument de betekenis van houdbaarheidsdata en de houdbaarheid van producten (ook na openen) uitleggen, zodat voedselverspilling wordt verminderd.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten moeite hebben met de interpretatie van de verschillende datumaanduidingen op verpakkingen van voedsel, laat het CBL weten. Slechts 38 procent weet het verschil tussen THT en TGT en 16 procent van de consumenten gooit voedsel direct na verloop van de THT-datum weg. Tegelijkertijd geven consumenten aan minder voedsel te willen verspillen (Bron: GfK, 2013). Een deel van de voedselverspilling is gerelateerd aan het weggooien van voedsel waarvan de consument niet zeker is of het nog veilig te eten is. Een goede omgang met houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen door consumenten kan 14 kilo aan verspilling per persoon per jaar voorkomen, blijkt uit een ander onderzoek (Bron: CREM, september 2010).

Tips
Supermarkten willen de consument beter informeren over de betekenis van de houdbaarheidsdata, hoe hier mee om te gaan en het geven van tips over bewaren en bereiden via hun communicatiemiddelen, schrijft het CBL. De branchevereniging doet bovendien een appèl op haar leden om THT-data niet korter vast te stellen dan nodig voor optimaal behoud van kwaliteit. Bovendien roept zij haar achterban op om, daar waar de Europese regelgeving dit toestaat, geen houdbaarheidsdatum op een verpakking te zetten, tenzij hiervoor een uitlegbare reden is.

Ondertekenaars
De andere ondertekenaars van de green deal zijn staatssecretaris Van Dam, minister Schippers, staatssecretaris Dijksma, FNLI, de Nederlandse Zuivel Organisatie en Wageningen University & Research.

Bron: Levensmiddelenkrant.nl