24-09-2018 | Ons Neerlands trots, Albert Heijn gaat blockchain gebruiken. Niet als marketing truc, maar om de productieketen van zijn sinaasappelsap transparanter te maken. meldt International Supermarket News.

Blockchain-juice

Albert Heijn zal het nieuwe blockchainsysteem gaan lanceren in samenwerking met Refesco, een leverancier van Albert Heijn. Met dit systeem willen zij de klant maximale informatie over de bron van het ‘duurzame’ product, in dit geval de sinaasappelsap geven. De klant kan een QR-code scannen dat zich bevindt op het pak sinaasappelsap. Met het scannen van deze code komt er informatie over de productie vrij, van de boer uit Brazilië naar de klant van de lokale buurtsuper.

Niet alleen informatie over de route komt vrij, maar ook nog een hoop extra info. Zo worden er kwaliteitsbeoordelingen van verschillende producttelers onthuld, evenals informatie over de vrucht zelf. Wanneer is de vrucht geoogst en hoe zoet is de sap, deze vragen worden nu beantwoord. Met het systeem kun je als klant de boer een fooitje geven met behulp van de “Like2Farmer” -optie.

De commercieel directeur van Albert Heijn, Marit van Egmond, vertelt: “We willen een actieve bijdrage leveren aan zaken die belangrijk zijn voor onze klanten – door onze producten gezonder te maken, voedselverspilling tegen te gaan en de impact op het milieu te beperken. Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker.”

Wereldwijde trend

De blockchaintechnologie krijgt steeds meer voet aan wal in de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie. In juni kondigde de Zuid-Indiase staat Kerala aan dat zij de techniek gaan gebruiken voor de distributie van voedsel. Maar ook de Amerikaanse mega keten Walmart is klaar om blockchain te gebruiken, samen met IBM hebben zij een systeem ontwikkeld dat voedselverspilling zou moeten tegen gaan. Ook in andere branches zien grote spelers de waarde van blockchain, zo melden wij eerder dat een aantal multinationals gebruik gaan maken van de techniek.

Blockchain, maar geen crypto?

De term blockchain wordt nu voor een hele hoop verschillende opzetjes gebruikt. Bij berichten als deze moet je in je achterhoofd houden dat het niet echt helpt met de waarde van de tokens in jouw portfolio. Het is een leuk begin, maar het is afwachten tot grote partijen als de AH een sprong wagen en zich écht gaan verdiepen in cryptocurrency en hun achterliggende chains.

Bron: Blockchain stories