25-09-2017 | Supermarkten voorspellen hun voorraadbehoeften om jou en alle andere consumenten die ze willen bereiken precies genoeg en tegen de beste marge te kunnen verkopen met behulp van ingewikkelde wiskundige technieken. Die werden als eerste gebruikt in de natuur- en scheikunde en daarvan afgeleide vakken om bijvoorbeeld het gedrag van deeltjes of het weer beter te voorspellen.

Dat schrijft The Independent.

Professor dr. Michael Feindt bestudeerde het gedrag van elementaire deeltjes in een deeltjesversneller en ontwikkelde daar een algoritme voor. Dat is een uitgebreide wiskundige formule die grote hoeveelheid data uiteindelijk omzet in voorspellingen van de toekomst over zaken waarover de natuurkundige iets wil weten. Denk aan een accuraat antwoord op de vraag: wat voor weer is het over twee weken?

Feindt is in dienst getreden bij Blue Yonder, een adviesbedrijf dat aan de hand van supermarkt-data het koopgedrag van consumenten voorspelt. Supermarktketens verzamelen miljarden data over voorraad en aankopen. Die kunnen, samen met bijvoorbeeld actuele weersvoorspellingen, voorspellen hoeveel er op een dag verkocht wordt. Hoe langer het algoritme wordt ‘gevoed’, hoe beter het z’n werk doet. Dat scheelt supermarkten een hoop voedselverspilling (en voorspelling). Andere retailers als het Duitse Otto en online gigant Amazon maken al langer gebruik van big data. Zo passen ze op slimme momenten hun prijzen aan en maken die hoger of lager naar gelang de vraag of – online – zelfs naar gelang je inkomen. Zulke slimme technieken om je genoeg te verkopen tegen een prijs die je bevalt, heet in de commerciële vaktaal van de big data-wereld ‘dynamic pricing’.

Bron: Foodlog.nl