28-07-2017  | Sociaal ondernemer Elia Festo (27) uit Tanzania bestrijdt met zijn bedrijf East Africa Fruits Co. voedselverspilling. Want daar bereikt maar liefst de helft van de oogst de markt niet. 

Drie jaar geleden begon Festo met zijn bedrijf, maar hij hield zich al veel langer bezig met de voedselindustrie: “Mijn moeder opende haar eigen restaurant, terwijl ze mij in haar eentje opvoedde. Nu, dertig jaar later, runt zij vier restaurants en twee hotels. Mijn moeder was niet de enige in de familie die zich bezighield met voedsel. Mijn oom heeft een bananenboerderij. Onderweg naar school ging ik iedere dag langs op zijn boerderij. Jaren later, toen ik Business Accounting and Finance studeerde, merkte ik dat in de situatie van mijn oom niks verbeterd was.”

Enorme verspilling
“Tijdens mijn studie ontdekte ik dat 4,5 miljoen ton van het Tanzaniaanse voedsel, wat ongeveer de helft van de hele voedselproductie is, nooit op de markt komt. Door slecht transport en conservering bederft het voedsel al voordat het in de winkel ligt. Dit was voor mij de belangrijkste reden om East Africa Fruits Co. op te richten. Ik geef boeren trainingen in efficiënte bewaarmethoden.”

“Een groot probleem is dat snel bedervend voedsel zoals groente en fruit na de oogst te lang niet gekoeld is. Drie jaar geleden hielp ik vooral boeren in en rondom stedelijke gebieden. Ondertussen help ik driehonderd boeren waarvan ook veel in afgelegen gebieden werken. Onze inzamelpunten zijn zo dicht mogelijk bij de boeren. Momenteel hebben we zes punten in zes verschillende regio’s, die op 50 à 70 kilometer bij de boeren vandaan zijn. Zo kunnen wij hun oogst snel met gekoelde vrachtwagens ophalen.” In de inzamelpunten maakt Festo’s bedrijf het voedsel schoon en klaar voor verkoop.

We leren boeren ananassen en mango’s met zonne-energie te drogen, waardoor de vruchten lang houdbaar zijn

“Verspild voedsel is een van de grootste veroorzakers van broeikasgassen. Door te zorgen dat er minder voedselverspilling is dragen we al bij aan een beter milieu en klimaat. Daarnaast leren we boeren ananassen en mango’s met zonne-energie te drogen, waardoor deze vruchten langer houdbaar zijn. Ook draaien de inzamelpunten volledig op zonne-energie, waardoor wij 180.000 ton aan voedselproducten met aanzienlijk minder CO2-uitstoot verwerken. Hierdoor zijn wij een van de milieu- en klimaatvriendelijkste bedrijven in Tanzania.”

Onafhankelijk en sociaal
“Ik vind het belangrijk dat mijn bedrijf winstgevend, maar ook eerlijk en sociaal is. Ik wil boeren een eerlijke prijs geven voor hun oogst. Doordat zij veel minder oogst verspillen, kunnen zij ook meer geld verdienen. Daarnaast wil ik ook teruggeven aan de gemeenschappen door de infrastructuur te verbeteren en banen te creëren. Daarom neem ik in mijn bedrijf veel locals in dienst.”

“Mijn oom was een van de eerste boeren die ik met mijn bedrijf hielp. Waar hij eerst 79 dollar verdiende aan zijn oogst, verdient hij nu 1000 dollar. Daardoor kan hij zijn huis van modder inwisselen voor een modern stenen huis”, vertelt Festo.

“De laatste jaren heeft de regering veel in infrastructuur en landbouwindustrie geïnvesteerd. Door belastingverlaging en een felle strijd tegen corruptie zorgt de regering voor een fijn ondernemersklimaat voor bedrijven zoals de mijne. Soms kom ik corruptie wel tegen. Laatst hadden we een probleem met de transportkosten, omdat onze transporteurs onnodig hoge tol moesten betalen om de wegen mogen te gebruiken.”

Postcode Lottery Green Challenge
Festo heeft grote ambities voor als hij de Green Challenge wint: “Ik zou het geld willen gebruiken om buiten Tanzania actief worden. Het bedrijf heet East Africa Fruits Co. Graag zou ik dus willen uitbreiden naar andere landen in Oost-Afrika, zoals Uganda, Rwanda en Kenia. Veel van de boeren kunnen hun goederen niet exporteren. Door de bewaarmethoden is de oogst vaak van te slechte kwaliteit voor de internationale markt. We zouden dan een half miljoen boeren kunnen helpen om hun voedsel goed genoeg te maken voor internationale handel. Ook in deze landen zou ik me weer willen inzetten voor een betere infrastructuur en kansen op banen.”

Maar Festo zou ook willen investeren in de projecten in zijn eigen land: “Ik heb vooral moeite om goede mensen te vinden die zich op de organisatie en marketing kunnen richten. Mensen zijn gewend om bij grote bedrijven te werken. Dat vormt een groot contrast met werken bij sociale ondernemingen, waarvoor je een passie moet hebben om andere mensen te helpen. Als je hier wil werken, kun je niet alleen passie voor geld hebben.”

Bron: oneworld.nl