08-05-2019 | Pak jij ook altijd een product achter uit het schap in de supermarkt, zodat je het artikel met de langste houdbaarheidsdatum hebt? Veel mensen doen dit, zo zag startup Wasteless. Hier moest veranderingen in komen! Vorig jaar werden ze genomineerd in de categorie ‘Agri & Food’ van de Rabo Duurzame Innovatieprijs. Wij spraken met David Kat, een van de oprichters van Wasteless

“Wist je dat voedselverspilling samen met de energievoorziening de grootste bron van klimaatopwarming is?”, begint Kat. Hij legt uit dat 8% van alle CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door weggegooid eten. Het voedselsysteem is kapot, zo stelt hij. “Dus we zijn gaan kijken naar hoe dit komt en waar het in de keten misgaat. Het blijkt dat 85% van de voedselverspilling in supermarkten plaatsvindt, doordat de houdbaarheidsdatum van producten verloopt.” Als het probleem de houdbaarheidsdatum is, dan kan dit ook de oplossing zijn, bedachten de oprichters van de startup Wasteless.

Minder betalen

Ze ontwikkelden software, waarmee de prijs van producten vóórdat ze over de uiterste datum heen zijn, kan worden aangepast. Door korting te geven, krijgt de klant een koopimpuls. “Als je mensen dezelfde prijs laat betalen voor een product dat sneller over de houdbaarheidsdatum heen is, koopt bijna niemand het. Je moet mensen stimuleren om het product met de kortere houdbaarheid te kopen. Minder betalen is een goede prikkel.”

Van boerderij naar bord 

Het voedselsysteem gaat over tal van schijven. Voordat het zaadje bij de boer als gerecht op het bord van de consument belandt, zijn er tal van momenten waarop verspilling kan ontstaan. Dat is dan ook de reden dat het voedselsysteem 30% van wat het produceert verspilt, terwijl een miljard mensen honger heeft. “Als je het systeem wil verbeteren, moet je kijken op welke punten die verspilling kan worden tegengegaan. Rabobank is groot voorvechter van een duurzame wereld, net als wij. Meedoen aan deze prijs heeft voor een mooie samenwerking tussen ons gezorgd“, zegt Kat.

Samenwerkingen

Wasteless zat bij de laatste drie in de categorie Food & Agri, maar won uiteindelijk niet. Toch heeft de nominatie heel veel opgeleverd. “We werken samen met andere genomineerden uit die categorie, hebben een heel netwerk van bedrijven opgebouwd en we hebben advies gekregen van Rabo. Bovendien hebben we meegedaan aan andere competities en heel veel interviews mogen geven. Uiteindelijk wonnen wij Rabo FoodBytes in New York. Rabobank heeft het netwerk, wij hebben een manier om dat te activeren en een verhaal.”

Klimaatverandering

Kat zou iedereen dan ook aanraden om mee te doen. “Ik denk dat het altijd goed is om mee te doen aan competities. Je leert beter te vertellen wat je doet en scherpt daarmee je eigen boodschap aan”, zegt hij. Voor mensen die zich dit jaar aanmelden heeft hij wel wat tips. “Zorg dat je een goed plan hebt. Weet waarom je dat met Rabobank wil doen, hoe jij kunt bijdragen aan hun doelen én hoe ze jou kunnen helpen.” Zeker een competitie als de Duurzame Innovatieprijs is volgens Kat belangrijk. “Wij zeggen altijd, het tegengaan van klimaatverandering kost niets, dat levert iets op.”

Bron: RTLZ