23-05-2016 | De Nederlandse startup NoFoodWasted brengt supermarkten en consumenten samen in de strijd tegen voedselverspilling met de nummer 1 app tegen voedselverspilling: Afgeprijsd. Na een succesvolle lancering dit jaar sloot deze week alweer de 50e supermarkt zich aan.

NoFoodWasted heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. “De kracht van NoFoodWasted ligt in het bieden van oplossingen, met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer én de consument makkelijker maken. Geen geitenwollensokkenideologieën, maar gewoon een kwestie van doen” aldus De Vocht.

Afgeprijsd
NoFoodWasted is het bedrijf achter de nummer 1 app tegen voedselverspilling: Afgeprijsd. Met deze app kan elke consument in een oogopslag zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Voor de ondernemers stimuleert de app de vraag naar THT-producten en dringt hiermee de derving van de inkoopkosten terug. Zo gaan consument en supermarkt hand in hand voedselverspilling te lijf.

Win-win-win
Het is geen geheim dat supermarkten producten afprijzen die over de datum dreigen te gaan. Dat het merendeel van deze producten alsnog moet worden weggegooid is echter minder bekend. Dick Hoogendoorn is eigenaar van Plus Hoogendoorn, de 50e supermarkt die de app heeft geïmplementeerd: “Met Afgeprijsd maken wij als supermarkt een flinke stap om onze derving terug te dringen. Zo ontstaat er een win-win-win situatie: voor ons, voor de consument en voor het milieu.”

Supermarkten
De app Afgeprijsd is dit jaar succesvol gelanceerd. Volgens De Vocht geeft het aantrekken van de 50e supermarkt een geweldige boost voor het verder uitrollen van de app in Nederland. “Binnen tweeënhalve maand hebben we met 1 accountmanager in de regio tussen Tilburg en Rotterdam al deze supermarkten aan ons weten te binden. Het is fantastisch om te zien dat we op de goede weg zijn. Supermarkten realiseren zich niet alleen dat Afgeprijsd consumenten een onmiskenbaar voordelige service biedt maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten.”

Toekomst
“Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen 2 jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen 3 jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht. In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering. Door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase vóór het boodschappen doen, stuurt het aan op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat.

Bron: Persbericht