Om voedselverspilling te bestrijden hebben maar liefst negen honderd winkels van de Finse keten S-Markets een campagne opgezet waarin producten voor een lagere prijs verkocht worden. Producten die dicht bij de vervaldatum zitten worden hierbij aangeboden tegen 30 procent korting. Wanneer de producten na 21:00 worden gekocht krijgt de consument zelfs een verhoogde korting van 60 procent.

De Finse overheid is al twee jaar bezig met een bredere overheidscampagne waarin de bevolking wordt aangespoord tot afvalbesparing; hieronder valt nu ook de campagne tegen voedselverspilling.

Mika Lyytikainen, vice-president van S-Markets, laat weten dat de campagne als een soort happy-hour voor de klanten wordt gezien. “Het bedrijf maakt met deze verkopen geen enkele winst. Wanneer men producten met een korting van 60 procent verkoopt, blijft er geen overschot meer over.” Dit is ook een voordeel omdat S-Markets op deze manier zeker is dat iedere klant goedkope producten kan vinden, zegt Lyytikainen. Anders dan bij liefdadigheidsprojecten kan S-Markets op deze manier wel nog een deel van de kostprijs terug krijgen.

De Europese Unie heeft de strijd tegen voedselverspilling hoog in de lijst van prioriteiten staan. Jaarlijks gaat er ongeveer 1,3 miljard ton aan verpakt voedsel verloren, blijkt uit cijfers van de Food and Agriculture Organization. “Gerekend moet worden op een jaarlijks verlies van 680 miljard dollar. Dat kan moeilijk worden getolereerd. Men moet immers beseffen dat 10 procent van de wereldbevolking aan chronische ondervoeding lijdt.”

Verder laat de organisatie weten dat de ecologische voetafdruk als gevolg van de voedselverspilling neerkomt op een jaarlijkse uitstoot van 3,3 miljard ton koolstofdioxide. “Tussen 8 procent en 10 procent van alle emissies is gelinkt aan voeding dat tijdens de oogst, verwerking of consumptie verloren gaat.”

Bron: Express
Beeld: Pixabay