Home » Algemeen » Food Trends 2019: we checkten onze glazen bol!
Food Trends 2019: we checkten onze glazen bol!

Food Trends 2019: we checkten onze glazen bol!

12-12-2018 | Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om de food trends voor 2019 eens op een rij te zetten. Welke ingrediënten zijn straks niet meer weg te denken uit de (professionele) keuken? Eén ding is zeker: we gaan minder vlees en zuivel nuttigen en transparantie over de herkomst van producten is essentieel!

1. CBD-olie

CBD-olie wordt steeds vaker toegevoegd aan voedingsmiddelen, zoals koffie en cocktails. CBD, voluit cannabidiol, is een werkzame stof die wordt gewonnen uit bladeren en bloemtoppen van industriële hennep (vezelhennep), een hennepvariant die overigens compleet legaal geteeld wordt. CBD zou stress wegnemen en angst verminderen, maar ook pijn onderdrukken.

2. Afrikaanse ingrediënten

Afrikaanse ingrediënten, zoals harissa, berbere, dukkah en ras el hanout, worden steeds toegankelijker. In de supermarkten wordt er ongetwijfeld meer ruimte voor vrijgemaakt.

3. Boters van zaden

Boters gemaakt van zaden smaken vrijwel identiek aan boters gemaakt van noten. Ze worden gemaakt van bijvoorbeeld zonnebloemzaden, pompoenzaden of zaden van de watermeloen. Ze zijn rijk aan proteïnen en onverzadigde vetten. Health freaks weten hoe goed dat voor je is…

4. Lelijke groenten

‘Lelijke groenten’, zoals van die wortels met uitgroei, worden als mooi beschouwd. De consument beseft dat ‘food waste’ wordt vergroot door het weggooien van de lelijke groenten die wel goed smaken. Feitelijk is er niets mis mee. Horecazaken en supermarkten zullen deze ‘misvormde’ groenten zelfs gaan aanprijzen, ze worden een trend!

5. Water wordt weer leuk

Water saai? Nee joh. ‘H2-WOW!’ is het woord van 2019. Water met cactussmaak of met maple gaan we steeds vaker op de kaart zien.

6. Suiker mag (weer)

Suiker mag, alhoewel toegevoegd suiker nog steeds uit den boze is. We willen dat fabrikanten duidelijk zijn over het toevoegen van suikers.

7. Vezels

Vezels worden een ‘unique selling point’. Straks kom je welhaast geen voedingswaar meer tegen zonder vezels, als je de fabrikanten tenminste mag vertrouwen. Marketingafdelingen willen ons doen geloven dat de aanwezige vezels in hun producten goed zijn voor je gezondheid, maar als je de verpakkingen beter bestudeert, zul je zien dat het aantal vezels in veel producten behoorlijk tegenvalt.

8. Food first

Hiermee bedoelen we dat het voedsel zo min mogelijk is bewerkt. Hierdoor zijn ze gezonder en voedzamer. Veel producten die nu nog in de schappen liggen, zijn zwaar bewerkt en kennen veel toevoegingen.

9. Vleesloos en zuivelvrij

De consument voelt zich meer en meer ongemakkelijk bij de gedachte aan de kwellingen die dieren binnen de bio-industrie moeten ondergaan. Als gevolg van deze bewustwording willen we minder zuivel en vlees consumeren en zijn alternatieven (gemaakt van soja, noten of algen) zwaar in opkomst. Ook wanneer het gaat om chips, burgers en kaas! De bitterbal die je nu serveert, wordt straks vervangen door een bitterbal met oesterzwammenvulling. Paddenstoelen zijn immers een geweldige vleesvervanger, ook qua structuur.

10. Transparantie

Voedselproducerende bedrijven, en dan met name de ‘grote jongens’, worden argwanend bekeken door de consument. Het vertrouwen is weg. Hierdoor worden deze bedrijven gedwongen om verder te gaan dan enkel een duidelijke ingrediëntenlijst op de verpakking te plaatsen. Ze moeten ook gelijkheid binnen de bedrijfsvoering doorvoeren (gelijkheid tussen mannen en vrouwen, op basis van geloof en afkomst, maar ook op basis van eventuele sociale achterstanden of lichamelijke beperkingen). Een duidelijke positionering van het bedrijf is essentieel, zodat de houding van de consument tegenover het bedrijf positiever wordt.

 Bron: Lunchroom
Scroll To Top