Home » Algemeen » Geen kromme komkommers in supermarkt: waarom niet?
Geen kromme komkommers in supermarkt: waarom niet?

Geen kromme komkommers in supermarkt: waarom niet?

19-08-2019 | Groente en fruit met een afwijkende vorm, kleur of beschadiging worden door veel supermarkten niet verkocht. Uit onderzoek van Radar onder 30.000 consumenten geeft 98% aan misvormde groente en fruit wel te willen kopen, mits beschikbaar en tegen een gunstige prijs. Waarom liggen deze producten niet in de schappen?

Consumenten verspillen 53% van hun voedsel, blijkt uit cijfers van belangenorganisatie GroentenFruit Huis. Hoeveel daarvan groente en fruit is, wordt niet gemeten. Naar schatting wordt 10% van al het groente en fruit verspild vanwege uiterlijk of overproductie, zegt Chantal Engelen van Kromkommer, een organisatie die zich inzet om kromme groente en fruit terug in het schap te krijgen. ‘Bij boeren waar wij contact mee hebben ligt het tussen de 2-20%. Voor producten die in een kas groeien, zoals tomaat en paprika, ligt de verspilling rond de 5%.’

Onderzoek: consument wil best misvormde groente en fruit

Er is best animo, zegt het Radar Testpanel. Van de 30.000 ondervraagden vindt 48% het uiterlijk in het algemeen niet belangrijk. Slechts een derde vindt kleur (34%) en gaafheid (37%) van belang. 40% zou groente of fruit met een afwijkende vorm kopen als het aangeboden wordt, nog eens 29% als het ook goedkoper is en 27% wil wel, maar zegt dat er geen aanbod is in hun winkel.

Regels voor groente en fruit

Voor groente en fruit zijn Europese regels opgesteld. Afwijkende groente en fruit voldoen wel aan die eisen, maar niet aan de aanvullende eisen van de supermarkt. Die wil liever geen product verkopen met een schrammetje, krasje, deukje, of een hartjestomaat of te kleine wortel.

De grootste hindernis van de supermarkt is het verwachtingspatroon van de consument, zegt Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van de supermarkten. ‘Supermarkten zijn wel steeds meer genegen om afwijkingen te accepteren en ze willen ook inspelen op de wens van de consument. Die is gewend aan een bepaalde kleur of vorm of een product zonder vlekken.’ Slechts 2% van het Testpanel zegt dat zij geen groente of fruit met een afwijkende vorm wil.

Bekijk het fragment:

Bron tekst: Radar Avrotros
Bron beeld: Unsplash
Scroll To Top