Home » Algemeen » Graapz gaat strijd aan tegen voedselverspilling dankzij verkoop ‘lelijke’ groenten en fruit
Graapz gaat strijd aan tegen voedselverspilling dankzij verkoop ‘lelijke’ groenten en fruit

Graapz gaat strijd aan tegen voedselverspilling dankzij verkoop ‘lelijke’ groenten en fruit

01-02-2019 | De Franse start-up Graapz gaat de strijd aan tegen voedselverspilling en biedt daarom via zijn platform wekelijks manden met onverkochte groenten en fruit aan van lokale handelaars. Zo wil het niet alleen ‘lelijke’ producten herwaarderen, maar klanten ook meer in contact brengen met lokale handelaars.  

Elke seconde wordt wereldwijd maar liefst 41.200 kg voedsel verspild. In België komt dat jaarlijks neer op zo’n 3,6 miljoen ton onverkochte producten, waarvan ongeveer 50% groenten en fruit. Ofwel een verlies van 1,4 miljard euro. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen van die verspilling voor het milieu, zoals de onnodige CO2-uitstoot van de vrachtwagens die de producten transporteren, waterverspilling enzovoort.

Om het probleem van voedselverspilling aan te pakken, richtten Alexandre Durand, bioloog, en Florence Durillon, landbouwingenieur, in juli 2017 de start-up Graapz op in Frankrijk. Via dat platform bieden ze samen met handelaars uit de buurt onverkochte groenten en fruit aan tegen een goedkope prijs in manden van 3 kg. Het gaat daarbij om zogenaamde ‘lelijke’ producten die omwille van hun vreemde uiterlijk (te groot of klein, te dik of dun,…) geen koper vinden.

Via deze dienst willen ze niet alleen onverkochte ‘lelijke’ groenten en fruit herwaarderen, maar mensen ook bewust maken dat een beter beheer van hun aankopen wel degelijk een positieve impact heeft op het milieu. Bovendien versterkt Graapz het contact tussen de consument en de lokale handelaar, en stimuleert het klanten om zelf actief actie te ondernemen tegen voedselverspilling.

Heel België veroveren

De dienst is inmiddels beschikbaar in heel Frankrijk en sinds oktober vorig jaar ook in België, meer bepaald in Brussel en Wallonië. In ons land werkt de start-up al samen met 40 partners, en vanaf maandag komen er daar nog 2 bij. Onder hen vinden we onder meer Carrefour, Origin’O, The Food Hub, Stock, Bio Vrac enzovoort. Hoewel het bedrijf momenteel vooral focust op Brussel, waar het de meeste partners heeft, kunnen klanten uit Bergen, Luik, Andenne en Athus ook al gebruikmaken van de service. En het ziet ernaar uit dat het daar niet bij zal blijven.

“We willen heel België veroveren, te beginnen bij Brussel, Wallonië en uiteindelijk ook Vlaanderen. In de komende jaren hopen we onze service ook uit te rollen in andere Europese landen, al hangt dat natuurlijk af van de kansen die we krijgen om nieuwe markten aan te boren. Maar eerst willen we uitgebreid voet aan de grond krijgen in Frankrijk en België”, verduidelijkt Elsa Cuny, country manager van Graapz België, aan Gondola.

Hoe werkt het?

Klanten kunnen voor 20 euro per maand wekelijks een fruit- en groentemand van 3kg afhalen bij een lokale winkelier. Dat is 2 à 3 keer goedkoper dan in de supermarkt. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is via de website van Graapz (www.graapz.com) deelnemende handelaars uit hun buurt zoeken, en daarbij eventueel aangeven op welke dag ze de producten willen ophalen en of het lokale of 100% biologische producten moeten zijn. Vervolgens krijgen ze een lijst met lokale handelaars die aan hun vereisten voldoen, en hoeven ze enkel nog de bestelling af te ronden en hun mand op de afgesproken dag op te halen in hun winkel naar keuze. Klanten die het concept liever eerst eens uittesten kunnen voor 6 euro een solomand bestellen.

Al meer dan 800 kg fruit en groenten gered

Elk mand bevat minstens 2 soorten fruit en 2 soorten groenten. Daarbij gaat het om ‘lelijke’ producten die esthetisch gezien niet de norm halen, maar qua smaak nog perfect in orde zijn, en dus nog perfect geschikt voor consumptie. Welke groenten en fruit er in de manden ligt, is afhankelijk van wat er die dag overblijft in de winkel.

“Er werden ondertussen al meer dan 250 manden verkocht sinds onze start in België eind oktober, wat overeenkomt met zo’n 800kg geredde groenten en fruit, goed voor in totaal 1.300 euro”, vertelt Elsa Cuny trots.

Per verkochte Graapz-mand wordt er trouwens maar liefst 4 kg CO2 en 2.150 liter water bespaard. In totaal bespaarde de start-up zo al 24 miljoen liter water en 46.532kg CO2-uitstoot in Frankrijk en België, een mooi resultaat.

Bron: Gondola

Scroll To Top