05-11-2018 | Verspilling is een groot probleem in de hele voedselketen. Wasteless, de winnaar van de Top 10 European Startups Award 2018, probeert dit om te beginnen tegen te gaan in supermarkten. David Kat, SVP Global Business Development, legt uit hoe.

Wasteless heeft ervoor gekozen om eerst voedselverspilling in supermarkten tegen te gaan. Daarvoor heeft het een systeem ontwikkeld dat dynamische prijzen toont. Hoe korter een product voor de houdbaarheidsdatum zit, des te goedkoper. “Een pak melk dat vandaag nog goed zou zijn, gaat over een uur de vuilnisbak in. Een derde van al het voedsel dat wordt geproduceerd wordt zo weggegooid,” zegt Kat.

En dat betekent dat een derde van de productie feitelijk overbodig is, terwijl de landbouw en veeteelt veel CO2-uitstoot veroorzaken. Als je dat terugdringt door efficiënter om te gaan met voedsel, ga je dus ook de klimaatverandering tegen, is de redenering van Wasteless.

Reinforcement learning

De oplossing van Wasteless maakt gebruik van reinforcement learning. Het algoritme gebruikt tal van factoren die rondom de houdbaarheidsdatum spelen. “Hoe groot is het schap in de supermarkt? Wat is de specifieke voorraad? Hoeveel melk hebben we met datum x en hoeveel met datum y? Wat zijn de concurrerende merken en producten? Op basis van die gegevens bepalen we het optimale punt waarop je moet afprijzen. Op ons dynamische digitale schapkaartje kun je twee dingen laten zien: de reguliere prijs en de prijs van het product met de kortste houdbaarheidsdatum. Dit geeft de incentive om die met de korte houdbaarheidsdatum te kopen, net zoals nu gebeurt met de 35 procent stickers van AH. Consumenten worden beloond voor dat gedrag, ze krijgen een lagere prijs en doen wat tegen klimaatverandering.”

De oplossing kan snel worden geïmplementeerd, zegt Kat. De integratie die nodig is, is met het voorraadsysteem (ERP) en het kassasysteem (POS). “Natuurlijk duurt het wat langer voor je de juiste data hebt maar de integratie is heel licht. Het algoritme gaat meteen van start maar het is zelflerend dus na verloop van tijd wordt het steeds beter. We hebben de integratie in een grote Spaanse supermarkt binnen twee weken gedaan. De verspilling is bij die retailer met meer dan een derde teruggebracht en de omzet is met meer dan 6 procent verbeterd.”

Kats droom is om over vijf jaar met meer dan de helft van de West-Europese retailers te werken. “Ik denk dat we dan ook in food services actief zullen zijn en met onze data leveranciers, de boeren, kunnen aangeven wat er in de voedselketen en de winkel gebeurt en hoe zij daar hun oogst en hele productieproces op aan kunnen passen. Met als doel dat we de tien miljard monden er in 2050 zijn op een duurzame manier kunnen voeden.”

Bron: Emerce