29-12-2016 | Een derde van alle voedselproductie wordt momenteel verspild. Bijna de helft van deze verspilling vindt plaats bij mensen thuis. Instock zet met de exploitatie van restaurants voedselverspilling op de kaart. Maar net zo belangrijk vinden de initiatiefnemers het om thuiskoks te motiveren hetzelfde te doen. Daarom organiseren zij vanaf 1 januari de Instock Challenge: iedereen worden uitgedaagd om 31 dagen creatiever aan de slag te gaan in de keuken en niets te verspillen. Instock helpt mensen daarbij met tips en recepten.

Maar liefst 42% van alle voedselverspilling vindt plaats bij mensen thuis, dit komt neer op 47 kilo per persoon per jaar. Stel dat alle Nederlanders besluiten om een maand lang thuis geen eten meer te verspillen. Dan zou circa 67 miljoen kilo eten van de afvalbak worden gered. Indirect zorgt dat ook voor minder verspilling van alle energie, water, CO2 uitstoot en landgebruik voor het produceren van dit voedsel. Bovendien zou het Nederlanders een totale kostenbesparing van 213 miljoen euro opleveren.

Instock start op 1 januari met de Instock Challenge: 31 dagen geen eten verspillen. Via de sociale media kanalen, website en nieuwsbrief van Instock kan men op de hoogte blijven van tips, recepten en weetjes om creatiever te koken en minder te verspillen. Ook kan men ervaringen delen via #instockchallenge.

Instock is een sociale onderneming die juni 2014 werd gestart door vier werknemers van Albert Heijn. Zij werden geconfronteerd met voedselverspilling en zagen een kans om dit te veranderen. Als winnaar van Het Beste Idee van Young Ahold hebben ze met support van Albert Heijn Instock opgericht. Dit jaar openden ze na Amsterdam ook in Den Haag en Utrecht een restaurant. In hun restaurants komen de twee doelstellingen van Instock samen: het reduceren van voedselverspilling en mensen bewuster maken van het probleem.

Bron: Instock via FoodHolland