07-08-2017 | Supermarkt Jumbo en de Verspillingsfabriek brengen drie soorten ketchup op de markt om voedselverspilling tegen te gaan. Het Jumbo Innovatie Lab ontwikkelde samen met chef-kok Ton Verhaar de smaken tomaten-, curry- en BBQ-ketchup.

Bij de bereiding van de ketchup worden de kopjes en kontjes van tomaten gebruikt. Voorheen werden deze onderdelen vaak weggegooid, omdat de afnemers (en eindgebruikers) alleen interesse hadden in het mooie middengedeelte van de vrucht. Nog een voordeel: deze ketchup bevat weinig suiker en zout, waardoor het product niet alleen verspilling tegengaat, maar ook nog eens beter voor je is dan veel andere ketchupmerken.

100 ton voedsel per week
De Verspillingsfabriek zet zich in om voedsel dat je niet direct kan verkopen, maar prima in orde is voor consumptie, toch in de kookpot te krijgen. In het filmpje van De Monitor zie je een aantal voorbeelden van zulke ‘reststromen’.

Het antiverspillingsproject houdt niet op bij ketchup. Bob Hutten, directeur van de Verspillingsfabriek wil elke week 100 ton ‘overtollig voedsel’ verwerken tot consumeerbare producten.

Ketchuptrend
Afgelopen voorjaar waren we te gast bij Looye Kwekers, ook zij beperken hun verspilling door resttomaten te gebruiken bij de productie van heerlijke ketchup. Bij Looye gaat het echter niet om de kopjes en kontjes van tomaten, maar om Honingtomaten die niet voldoen aan de strenge kwaliteitseisen. Denk daarbij aan tomaatjes die een deukje of een scheurtje hebben opgelopen. Ze zien er minder aantrekkelijk uit, maar zijn nog net zo lekker!

Bron: Hortivalley