Uit een recent onderzoek van Zest Labs is gebleken dat de versheid van groenten en fruit per product en winkel sterk uiteenloopt. Het onderzoek toonde daarnaast aan dat de eerste voedselverspilling direct na de oogst optreedt en wordt veroorzaakt door de omstandigheden tijdens de oogst en verwerking. 

Christine Moseley, oprichter en directeur van Full Harvest, deelde haar ideeën over het voorkomen van voedselverspilling via een Airbnb-model in een interview met Forbes.

De studie van Zest Labs wees uit dat het voorkomen van voedselverspilling in de eerste fase zorgvuldige monitoring en evaluatie vereist. Het aanpassen van de voorkoeltijden kan al effect hebben op de houdbaarheid. Pallets met aardbeien die vijf uur in plaats van twee uur blijven staan, blijven drie dagen minder lang goed. Het zoeken naar manieren om de producten te gebruiken voor ze bederven is ook belangrijk en Full Harvest zegt hiervoor de oplossing te hebben.

Het technische bedrijf Full Harvest uit Californië is van plan om één van de grootste problemen van deze tijd op te lossen, namelijk voedselverspilling. “We bieden een B2B-marktplaats die producenten van voedsel en dranken direct in contact brengt met teeltbedrijven om overtollige of klasse II producten in te kopen. We creëren waarde in de hele toeleveringsketen door de productiekosten van gezonde voeding te verlagen en het verlies van voedsel en middelen tegen te gaan. Daarnaast levert het concept telers een extra inkomstenbron op,” legt Moseley uit.

Airbnb-model

Net als Airbnb is Full Harvest een online marktplaats die mensen met elkaar in contact brengt. Telers kunnen posten welke producten zij beschikbaar hebben en levensmiddelen- en drankenproducenten kunnen de producten direct inkopen en laten bezorgen. Tot nu toe heeft Full Harvest op deze manier al meer dan 4,5 mln kilo klasse II en overtollige AGF verkocht, waarmee de verspilling van 2,2 mld liter water werd voorkomen, wat voldoende is om 11 mln mensen een jaar lang van drinkwater te voorzien. Ook werd de CO2-uitstoot van 3,5 mln kilo voorkomen, wat te vergelijken is met die van 800 auto’s.

“Momenteel wordt AGF voornamelijk offline ingekocht. Zaken worden via de telefoon of email gedaan. In een sector die vanaf nu zal moeten voldoen aan zeer strenge voedselveiligheidswetten (FSMA) zal het nagenoeg onmogelijk worden om deze na te leven zonder een online oplossing om bestellingen te traceren,” zegt Moseley tot slot.

Bron: AGF