28-02-2018 | Wasteless, de kunstmatige intelligentie oplossing om in supermarkten voedselverspilling te verminderen en marges op versproducten te verhogen, is finalist voor Food&Agri van de Rabobank Duurzame Innovatie Prijs 2018.

De prijs (voorheen de Herman Wijffels Innovatieprijs) is nu in haar 15e jaar en een van de meest aansprekende prijzen voor innovatie in Nederland met een totaal prijzengeld van €60.000. Food&Agri kent drie finalisten. De winnaar wordt 21 maart tijdens een evenement in Apeldoorn bekend gemaakt. Maart is tevens de maand tegen de Voedselverspilling.

De Rabobank zet haar kennis en netwerk in voor de winnaars. Om Food&Agri te verduurzamen wordt een beroep gedaan op innovatieve ondernemers, die de opwarming van de aarde tegen gaan en de sector beter laten renderen. Wasteless is de eerste supermarktdata-gedreven oplossing die kans maakt op de Rabo Duurzame Innovatie Prijs op het gebied van Food&Agri. Zoals de Nationale Transitieagenda 2050 onderstreept is er nauwelijks resultaat geboekt op het terugdringen van de hoeveelheid voedselverspilling. Wel is er een groeiend momentum om tot een daadwerkelijke vermindering van voedselverspilling te komen. Het voorkomen van voedselverspilling is een van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN. Volgens het gerenommeerde Project Drawdown is het één van de meeste impactvolle maatregelen tegen de opwarming van de aarde .

Over Wasteless Amsterdam – Wasteless is de eerste machine learning en realtime tracking oplossing voor supermarkten die consumenten dynamische prijzen biedt op basis van houdbaarheidsdata van versproducten. De oprichters komen van bierdata-pionier Weissbeerger, dat in januari voor $80 miljoen door InBev werd gekocht.

Supermarkten verkopen met value optimized pricing meer en verspillen minder. Wasteless toont dynamische prijzen (op elektronische schapkaarten) om consumenten te laten bepalen hoeveel zij voor een product betalen, al naar gelang de houdbaarheidsdatum. Wasteless monitort de voorraden voortdurend en geeft alerts om te voorkomen dat producten uitverkocht raken. Als een product te lang in het schap ligt, kan een prijsprikkel voorkomen dat het hard afgeprijsd of weggegooid moet worden. Supermarkten voorkomen daarmee omzetverlies door voedselverspilling en uitverkochte producten.

Wasteless wordt toegepast door een van de grootste discounters ter wereld, Dia, in haar winkels in Madrid. Dynamische prijzen zijn volkomen ingeburgerd in e-commerce (webshops, Uber, de reisindustrie) en wordt nu ingezet om opwarming van de aarde tegen te gaan, prijzen voor consumenten te verlagen en marges voor supermarkten te verbeteren. Wasteless haalde in 2017 in een seed round investment $500.000 op van SOSV en Food Angels. Tevens was Wasteless deelnemer aan de FoodX accelerator.

Bron: persbericht