11-05-2018 | Het meest urgente voedselthema: een overconsumptie van vlees en zuivel, ontbreekt in de voedselbeleidsplannen van ons land. Dit stelt de Green Protein Alliance (GPA) in een open brief gericht aan het Kabinet en Tweede Kamer.

De beweging die zich inzet voor een eiwittransitie naar een consumptie van meer plantaardige eiwit zegt in de brief dat het Kabinet met de huidige beleidsplannen de noodzaak van een houdbaar voedselsysteem onderkent.

Voedselverspilling
De voedselbeleidsplannen van minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) Carola Schouten en staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Paul Blokhuis richten zich volgens de alliantie vooral op het behoud van het huidige landbouwsysteem en het tegengaan van voedselverspilling in de keten.

Jeroen Willemsen, woordvoerder van de GPA: “Dat laatste klinkt natuurlijk heel sympathiek, maar gaat voorbij aan het feit dat de grootste voedselverspilling voortkomt uit het gebruik van plantaardig eiwitrijk voedsel, geschikt voor humane consumptie, als veevoer. Momenteel gaat een derde van al het eetbare graan en 90% van alle voedzame soja naar de diervoedingsindustrie. Daar zouden heel veel monden van gevoed kunnen worden.”

Eitwittransitie
De open brief naar het kabinet haalt twee recent verschenen adviezen aan: de transitieagenda Biomassa & Voedsel en het rapport ‘Samen naar een houdbaar Voedselsysteem’ van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. Daarin wordt de eiwittransitie naar plantaardige eiwit aangehaald als één van de belangrijkste aandachtsvelden voor overheidsbeleid.

Het kabinet lijkt onvoldoende doordrongen van de urgentie en impact van de eiwittransitie. Er is namelijk geen ‘planeet B’. En die is noodzakelijk als iedereen op de wereld zoveel dierlijke eiwitten eet als wij in Nederland”, aldus woordvoerder van de GPA.

Inzet kabinet nodig
In de brief worden voorbeelden als het terugdringen van roken en het scheiden van afval gebruikt om aan te geven dat de inzet van het kabinet en de politiek nodig is om een noodzakelijke verandering in consumentengedrag te bewerkstelligen.

bron: VMT