21-03-2019 | In 2030 de helft minder voedselverspilling, dat is waar de stichting Samen tegen Voedselverspilling voor gaat. De supermarktketen Jumbo sluit zich aan bij deze coalitie van overheidsinstellingen, maatschappelijke organisaties, wetenschappers en Nederlandse bedrijven in de strijd tegen voedselverspilling. Door de krachten te bundelen wil het Brabantse familiebedrijf werken aan verdere vermindering van verspilling van voedsel binnen de eigen bedrijfsactiviteiten, in de keten en bij consumenten thuis.

Ook heeft de winkelketen bekendgemaakt dat de pilot met de actie ‘Too Good To Go’ wordt uitgebreid van 14 naar 50 winkels om zo samen eten te redden. Deze initiatieven passen bij de ambitie van de onderneming om de supermarkt te zijn waar zo min mogelijk eetbaar voedsel wordt weggegooid. “Hoe verspillingsvrij zijn wij? Dat is het vraagstuk waar we dagelijks mee bezig zijn”, vertelt Colette Cloosterman-van Eerd, chief commercial officer bij Jumbo. “In dat kader nemen we al tal van maatregelen om te voorkomen dat producten weggegooid worden.”

Strijd tegen voedselverspilling

“Zo werken we bijvoorbeeld met een slim bestelsysteem voor onze winkels om derving tegen te gaan, kennen we de donatie van verse producten die niet meer verkocht kunnen worden aan meer dan 300 lokale voedselbanken én geven we tips over koken en bewaren aan onze klanten om restjes niet te hoeven weggooien”, aldus Colette Cloosterman-van Eerd. “Maar we zien ook dat er complexere vraagstukken zijn. We geloven dat we door deze samenwerking het verschil kunnen maken en onze ambitie kunnen verwezenlijken. Daarom sluiten we ons aan bij Samen tegen Voedselverspilling. Onze pilot met ‘Too Good To Go’ is al een mooi voorbeeld waarin we de samenwerking opzoeken met een partner binnen de coalitie. We zijn er dan ook trots op dat we deze pilot verder uitbreiden.”

Voedsel in verrassingsboxen

Na een succesvolle aftrap van de pilot met ‘Too Good To Go’, een app tegen voedselverspilling in januari 2019 gaat Jumbo deze verder uitbreiden. Via de app kunnen klanten voor een klein bedrag eten bestellen, zodat dit niet wordt verspild maar in zogenaamde ‘Magic Boxen’ terechtkomt. Klanten kunnen straks bij 50 supermarkten verspreid over heel Nederland een verrassingsbox bestellen. De inhoud van deze verrassingsboxen verschilt per dag en is afhankelijk van het aanbod in de winkel. In de eerste fase van de pilot zijn alle boxen verkocht bij de deelnemende winkels. De boxen vlogen als warme broodjes over de toonbank. De circa 1.000 boxen per week waren in mum van tijd uitverkocht.

Bron: CustomerTalks