16-02-2017 | Voor NoFoodWasted kreeg de toch al inspirerende Impact Day van NRC Live een gouden randje. Na een spannende stemronde werd NoFoodWasted uitgeroepen tot startup met de meeste impact. “Dit is echt fantastisch,” zegt oprichter August de Vocht. “Het is een bevestiging dat we goed bezig zijn.”

NoFoodWasted gebruikt innovatieve oplossingen om voedselverspilling aan te pakken. Met de Afgeprijsd-app verminderen zij bijvoorbeeld derving bij supermarkten. Consumenten kunnen met deze app direct zien welke producten bij de supermarkt bij hen in de buurt Afgeprijsd zijn omdat de houdbaarheidsdatum nadert. Door deze producten eerder aan de consument aan te bieden, worden zij vaak alsnog verkocht. En dat is de 1e stap tegen voedselverspilling. De Afgeprijsd-app wordt al bij 188 supermarkten in Nederland gebruikt, met 40.000 gebruikers op het platform.

Het ontbreekt NoFoodWasted in elk geval niet aan ambitie: “Wij willen voedselverspilling in 5 jaar tijd met 50% verminderen,” aldus oprichter August de Vocht. “Dit gaan we gewoon doen.” In Nederland wordt jaarlijks 4 miljard euro aan voedsel weggegooid: in een jaar tijd heeft de Afgeprijsd-app 2 miljoen euro aan goed voedsel gered. “Door de Afgeprijsd-app hoeven wij een kwart minder voedsel weg te gooien,” aldus Stephan van Engelen, eigenaar van de Plus supermarkt in Waalwijk en partner van NoFoodWasted. “Het is vooral een extra service naar de klant. Zij willen wel iets doen tegen voedselverspilling, maar weten niet altijd hoe. Met de Afgeprijsd-app kunnen zij makkelijker de juiste keuze maken.”

Nederland is intussen te klein geworden voor NoFoodWasted: er liggen plannen om nog dit jaar naar België, Duitsland en Engeland uit te breiden. “De benoeming tot meest impactvolle startup heeft ons alleen maar meer gemotiveerd,” zegt de Vocht. “Wij maken van voedselverspilling een keuze, en je ziet dat er een beweging ontstaat. Steeds meer mensen proberen minder voedsel weg te gooien. Wij willen hier wereldwijd koploper in zijn!”

Fotograaf: Joost Weddepohl