21-9-2017 | The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot).

CGF is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé, Carrefour en Unilever. Champions 12.3 is een vereniging van directeurs van bedrijven en overheidsinstellingen. Samen hebben zij een ‘Call to Action’ goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingen over de hele wereld te standaardiseren. In de oproep worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  • Eén aanduiding tegelijkertijd
  • Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  • Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

Hoge kosten door verkeerde interpretatie
Voor consumenten is het erg lastig om houdbaarheidsetiketten goed te interpreteren. Deze verwarring kost gezinnen in de Verenigde Staten jaarlijks ruim 24 miljoen euro. In Europa kost de voedselverspilling door gezinnen zelfs 98 miljoen euro, In hun oproep raden CGF en Champions 12.3 bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren. De educatie voor consumenten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Zie voor meer informatie de site van VMT.

Bron: FoodHolland