05-09-2017 | Britse vestigingen van koffieketen Starbucks verkopen voortaan dagelijks, in het laatste uur voor sluitingstijd, producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten met 50 procent korting. Dat moet voedselverspilling terugdringen.

Volgens Starbucks beheren vestigingsmanagers hun voedselinkooporders nauwkeurig online, om voedselverspilling te beperken. Toch kan niet worden voorkomen dat er niets hoeft worden weggegooid. Voortaan kunnen de vestigingsmanagers producten waarvan de houdbaarheid bijna verloopt, aan het einde van de dag voorzien van een 50 procent kortingslabel. Dat moet alsnog voorkomen dat deze producten bij het afval belanden.

Succesvolle pilot

Het bedrag dat samenhangt met de verkopen van deze producten, doneert Starbucks volledig aan de organisatie Action Against Hunger, die projecten opzet voor de ondersteuning voor ondervoede kinderen wereldwijd.

De introductie van het programma volgt op een succesvolle pilot in zestien Starbucks-vestigingen in Manchester eerder dit jaar. Volgens Starbucks was de feedback van klanten en medewerkers ‘overweldigend’ positief. Na een periode van elf weken, werd £ 1.500 (ruim € 1.600) gedoneerd aan Action Against Hunger.

Voedselverspilling

“Het aanpakken van een uitdaging als voedselverspilling is niet gemakkelijk, maar we zijn trots dat we een programma voor de lange termijn hebben ontwikkeld”, zegt Simon Redfern, head of communications bij Starbucks Europe.

“Voortvloeiend uit het succes van onze Manchester-pilot zijn we verheugd om dit programma uit te rollen naar andere Britse vestigingen, en we zullen met onze franchisepartners werken om te zien waar dit programma nog meer kan werken.”

 

Bron: Duurzaambedrijfsleven.nl