03-02-2017 | Na vele jaren van ontwikkelen ligt begin februari de eerste genetisch gemodificeerde appel in de Amerikaanse schappen. De ‘Arctic Apple’ is een van de eerste genetisch gemodificeerde producten (GMO) gericht op voordelen voor de consument in plaats van de teler. De appel verkleurt niet en is daarom ideaal om als gesneden product te verkopen, zonder toevoeging van anti-verkleuringsmiddelen. Volgens ontwikkelaar Okanagan Specialty Fruits zijn deze appels aantrekkelijker voor de consument en eindigen ze minder vaak in de container.

GMO in verdomhoekje

Zijn deze voordelen voldoende om de consument aan de Arctic Apple te krijgen? Respectabele instituten als de Wereldgezondheidsorganisatie hebben geconcludeerd dat er geen gezondheidsrisico’s aan GMO voeding kleven, toch blijft er veel scepsis bestaan bij consumenten. Biologisch, natuurlijk en ‘clean label’ voedsel zit in de lift, terwijl GMO in het verdomhoekje zit. Toch krijgt de consument het bijna dagelijks binnen als ingrediënt of indirect via veevoer.

Wie waagt zich aan GMO-producten?

Het is de vraag of grote supermarktketens en foodserviceketens het aandurven om Arctic Apples te verkopen. Onder druk van de lobby tegen GMO hebben diverse Amerikaanse voedselmerken aangekondigd geen GMO-ingrediënten te gebruiken. McDonalds meldde dat het geen frites zal bakken van Innate aardappels, ondanks de vermeende voordelen. Zo wordt er minder acrylamide gevormd als aardappelproducten te heet worden gebakken en is de aardappel minder gevoelig voor stootblauw, de blauwgrijze verkleuring als gevolg van vallen, drukken of stoten.

 

Communicatie moet twijfel wegnemen

Om de aarzelingen bij de consument weg te nemen, besteedt Okanagan veel aandacht aan communicatie. Er wordt op de verpakkingen van de Arctic appelpartjes geen melding gedaan over genetische modificatie, maar via een QR-code op de verpakking en via de websites van Okanagan en Arctic Apple is veel informatie te vinden. Zo is er te lezen dat het enzym dat verkleuring veroorzaakt wordt uitgeschakeld door de techniek van ‘gene silencing’.

 “Voor biotechnologiebedrijven, veredelaars en fruittelers is de lancering van de Arctic Apple een interessante casus.”

Succes opent deuren

Voor biotechnologiebedrijven, veredelaars en fruittelers is de lancering van de Arctic Apple een interessante casus. Als de Arctic Apple een succes wordt, opent dat deuren voor vele andere nieuwe producten. Voor de toekomst van de Nederlandse fruitteelt is productvernieuwing een belangrijke succesfactor, al zal biotechnologie voorlopig weinig soelaas bieden. Goedkeuring door autoriteiten heeft in de EU nog een lange weg te gaan. Maar de Arctic Apple kan ons wel alvast vertellen of Amerikaanse consumenten GMO-fruit zullen pruimen.

Bron: Rabobank