23-10-2017 | Aldi Süd start een campagne ter voorkoming van voedselverspilling: de actie ‘Reste retten’ moet consumenten informeren rondom het thema levensmiddelengebruik en de houdbaarheid van voedsel. Want ieder jaar wordt er volgens het Duitse ministerie van Voeding en Landbouw (BMEL) alleen al in Duitsland elf miljoen ton aan levensmiddelen weggegooid. Circa vijf procent wordt daarbij door de handel weggegooid en maar liefst 61 procent door privéhuishoudens.

Volgens een representatief onderzoek* dat Aldi Süd samen met markt- en opinieonderzoeksbureau YouGov heeft uitgevoerd, gooit bijna de helft van alle ondervraagden (44 procent) levensmiddelen weg omdat zij er niet zeker van zijn of de levensmiddelen nog goed en eetbaar zijn. De actie ‘Reste retten’ haakt precies hier op in. Via het platform aldi-sued.de/weniger-wegwerfen
wordt op speelse wijze waardevolle informatie gegeven, maar je vindt hier ook instructies over de bereiding van producten en restjes. Bovendien wordt er antwoord gegeven op mythes als ‘Zijn resten in blik giftig?’ of ‘Kan jam met schimmel nog gegeten worden’? Consumenten die in de toekomst minder levensmiddelen weg willen gooien, volgens de enquête meer dan 55 procent, en zij die een duurzamere consumptie en levensstijl belangrijk vinden, vormen de doelgroep.

De waardering van levensmiddelen moet weer stijgen
Aldi Süd gebruikt als één van de vooraanstaande retailers reeds sinds vele jaren talrijke maatregelen om de verspilling van levensmiddelen zo klein mogelijk te houden. Zo zorgt de discounter er bijvoorbeeld door nauwkeurige dagelijkse bestellingen voor dat de producten altijd vers en beschikbaar zijn, maar tegelijkertijd wordt er op deze wijze weinig weggegooid. Bijna alle van de circa 1880 Aldi Süd filialen werken bovendien samen met sociale instellingen zoals lokale voedselbanken, waar levensmiddelen aan gedoneerd worden. Sinds kort verkoopt de discounter groenten en fruit ook los, zodat men beter voor de benodigde hoeveelheid kan kiezen. Daarnaast worden er producten met kleine schoonheidsfoutjes aangeboden.

Volgens de enquête denkt twee derde van de ondervraagden (66 procent) dat zij per maand levensmiddelen ter waarde van tot wel 10 euro weggooien. Volgens het BMEL is dit in werkelijkheid zelfs rond de 20 euro en daarmee dubbel zoveel.

Bron: AFG.nl