30-09-2016 | Verpakkingsoptimalisaties hebben voor veel organisaties in de food sector vaak geen prioriteit. Een gemiste kans. Want verpakkingen en food zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een goede verpakking beschermt voeding onderweg tijdens transport, zorgt voor behoud van hun kwaliteit of houdbaarheid en kan voedselverspilling voorkomen. Met de juiste verpakking kunnen deze verliezen, in vrijwel elke schakel in de keten, worden beperkt. Kansen voor margeverbetering.

De verpakking als vervuiler?
Over het nut en de noodzaak van voedselverpakkingen denkt de gemiddelde consument echter anders. Iedereen vindt dat er een oplossing moet komen voor de enorme voedselverspilling, maar tegelijkertijd is er veel verzet tegen verpakkingen. De consument vindt ze overbodig en een kwestie van milieuvervuiling.

Vacuüm verpakken
Bovendien lijkt er een afkeer tegen vacuüm verpakken, zeker als het gaat om het verpakken van bijvoorbeeld vlees. Vacuüm verpakken is een doeltreffende manier om vleesverspilling te voorkomen. Desondanks is de verpakking een doorn in het oog van menig consument en heeft het een imagoboost nodig.

Kansen van boer tot bord
Maar hoe maak je als leverancier je klant of afnemer vertrouwd met de meerwaarde van een goede (om)verpakking? Want voedselverspilling is een hot topic. Voedselverspilling kan beperkt worden door eten aan te bieden in kleinere porties. Ook hier is een belangrijke rol weggelegd voor de verpakking. Maar kleinere verpakkingen zijn ook margeverlagend en vaak meer milieubelastend. Om goed inzicht te krijgen in de wensen en zienswijze van je doelgroep is gedegen marktonderzoek nodig. Dit kost tijd, geld en energie en vergt een strategische lange termijnaanpak. Gelukkig zijn er ook voor de korte termijn veel kansen en die liggen niet alleen in de consumenteneenheid.

Slimmer verpakken
Verliezen ontstaan in vrijwel iedere schakel van de keten. Van boer tot bord. Een goede verzendverpakking bijvoorbeeld, kan een enorme efficiencyslag opleveren op logistiek gebied. Producten worden sneller, slimmer én beter verpakt. Bedrijven zijn minder tijd kwijt aan het inpakproces en dankzij een ruimtebesparend design is er minder opslagruimte nodig. En last but not least hebben bedrijven minder te kampen met verliezen, doordat producten optimaal worden beschermd.

Milieu-impact
Waar je ook begint in de keten met duurzame verpakkingsoptimalisaties, de centrale vraag blijft, wat betekent deze aanpassing voor de milieu-impact? Alleen op basis van een Life Cycle Assessment (LCA) kun je antwoord geven op deze vraag. In dit geval geldt niet ‘vertrouw op je gevoel’, maar maak de juiste keuze op basis van feiten. The LCA Centre helpt je hierbij . Agnieszka van Batavia is één van de experts bij de brand efficiency sessie over voedselverspilling van MVO Nederland.

Bron: VMT.nl