Home » Algemeen » Wasteless: dynamisch prijzen effectief in de strijd tegen voedselverspilling
Wasteless: dynamisch prijzen effectief in de strijd tegen voedselverspilling

Wasteless: dynamisch prijzen effectief in de strijd tegen voedselverspilling

03-10-2018 | David Kat en Ralph de Vries van Wasteless zijn mannen met een missie. “Een derde van de wereldwijde voedselproductie gaat bij het afval, terwijl er 850 miljoen mensen op aarde niet genoeg te eten hebben en er in 2050 10 miljard monden te voeden zijn. Er is fundamenteel iets mis met onze voedselketen.”

Met hun concept, dat donderdag 4 oktober in de halve finale van de Accenture Innovation Awards staat, winnen zowel de voedselketen als de supermarkten. David: “We hebben berekend dat wanneer alle supermarkten in Nederland geen eten weggooien maar met Wasteless afprijzen, zij in totaal tussen de 300 en 500 miljoen euro extra omzet kunnen genereren uit het versschap.”

Wat is Wasteless?
“De eerste schaalbare oplossing om voedselverspilling in supermarkten tegen te gaan door in de prijs rekening te houden met de houdbaarheidsdatum. Wasteless maakt dynamische prijzen mogelijk in de versschappen van álle supermarkten.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Onze voedselketen is niet langer houdbaar. Een derde van al het voedsel dat in de wereld geproduceerd wordt, wordt weggegooid. Eten met een waarde van meer dan 1 triljard euro – een bijna niet te vatten bedrag met twaalf nullen. De mensheid put de natuurlijke hulpbronnen van de aarde in hoog tempo uit. Willen we duurzaamheid verankeren in de keten, dan moeten we nú radicaal veranderen. Het huidige pad is heilloos.”

‘Dynamisch prijzen’, dat is toch wat je bijvoorbeeld ziet bij reisboekingssites?
“Klopt, maar waar zij het meestal inzetten om prijzen te verhogen, doen wij dat vooral om ze te verlagen. Een biefstuk die nog een week houdbaar is, heeft een andere waarde dan een exemplaar dat nog drie dagen houdbaar is. Wij willen altijd de prijs optimaliseren op basis van de vraag en aanbod-curve, zodat zoveel mogelijk producten verkocht worden. Wat consumenten merken van Wasteless, is dat er op het elektronisch prijskaartje twee prijzen staan – waarvan één met fluctuerende bedragen voor de kortste houdbaarheidsdatum.”

Je hebt eerder dit jaar op Emerce je mening geuit over 35%- en 50%-afprijsstickers.
“Ja, en daar blijf ik bij. Voor de weinige consumenten die aware genoeg zijn, werken ze. Het is een lastminute-lapmiddel, dat spontaan en met de hand wordt toegepast. Duur, niet duurzaam. Daar komt bij dat veel mensen gestickerde producten links laten liggen omdat stickers toch afdoen aan de waarde van het product.”

Wanneer wist je dat Wasteless levensvatbaar was?
“Door het resultaat van pilots bij supermarkten in Israël en in Spanje, begin dit jaar. In Madrid hebben we in de praktijk gezien bij een filiaal van Dia – een grote discounter met 11.500 winkels – dat we het doordraaien van producten substantieel konden verminderen én dat de omzet omhoog ging.”

Welke vernieuwing breng je?
“Het Wasteless-algoritme is intelligent, het houdt rekening met tientallen factoren die een rol spelen bij de keuze die consumenten in de supermarkt maken. Denk naast houdbaarheid en voorraad aan het weer, concurrerende producten en het aanbod van supermarkten. Machine learning maakt Wasteless elke dag slimmer en het leert continu bij, zodat vraag en aanbod blijven aansluiten, en steeds beter bovendien.”

Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
“We zijn in gesprek met alle grote supermarkten en hun interesse in Wasteless is groot. De uitdaging is systeemintegratie. Het vrijmaken van IT-capaciteit is bij supermarkten niet eenvoudig en wij hebben een paar weken nodig om daadwerkelijk van onze oplossing gebruik te kunnen maken.”

Waar wordt Wasteless al gebruikt?
“In Engeland bij Iceland Foods, dat negenhonderd winkels heeft zijn wij aan het integreren. En in Nederland dit kwartaal bij een supermarkt en bij een grote bedrijfscateraar. Zoals gezegd zitten we bij alle grote supermarkten aan tafel, en beginnen we naar verwachting in oktober of november in een aantal vestigingen.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“We kijken uit naar de halve finale van de AIA op 4 oktober. Heel goed dat Nutrition dit jaar een van de categorieën is waarin een award te winnen is. Ik vind de AIA een aansprekende competitie, een investering in samenwerken. De juryleden zijn ter zake kundig, ze weten goed wat duurzaam impact maken in de voedselketen inhoudt.”

Wat voor trends zie je in de markt van Wasteless de komende jaren?
“De grote trend waar supermarkten mee te maken hebben, is de opkomst van discounters. De concurrentie is daardoor groot, omzetten slinken, marges worden kleiner. Tegelijkertijd worden data en duurzaamheid essentieel. Wasteless heeft een belangrijke schakelfunctie om met deze trends om te gaan.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Dat innovatie altijd duurzaam moet zijn en je daarbij verder moet denken dan je eigen product. Een duurzame innovatie maakt een hele keten beter.”

Bron: Emerce

Scroll To Top