15-02-2018 | Voor duurzame startups in de voedselindustrie is het lastig om een rendabel verdienmodel te ontwikkelen. Hogere kosten en prijzen zorgen vaak voor lagere volumes. Daarnaast krijgen ze van supermarkten niet altijd de tijd en ruimte om hun product goed neer te zetten. Toch zijn er nog voldoende kansen voor de startende ondernemer, zegt Martijn Rol, sectorspecialist Food van de Rabobank.

Hoe kun je als duurzame food startup nu een goede businesscase opbouwen? Rol komt in zijn blog met een stappenplan.

Stap 1: Start een product op kleine schaal, en omarm crowdfunding of businessangels. Laat hen als ambassadeur de producten promoten en het verhaal vertellen.

Stap 2: Schaal uw afzet op via lokale horeca en versspeciaalzaken. Horeca zoeken nu eenmaal bijzondere, onderscheidende producten die niet in de supermarkt te verkrijgen zijn. Zij hebben een wederkerig belang. Als bijzondere horecaconcepten uw producten verkopen, dan versterkt dit uw merk en vice versa.

Stap 3: Als het merk of product sterk genoeg is, dan kan dit de basis vormen voor een eigen horecazaak of winkel. Specifieke producten lenen zich hier goed voor. Denk aan bier, burgers, chocolade of speciale koffies. Een eigen zaak versterkt het merk of de beleving rondom het product en levert vaak hogere marges op dan verkoop via derde kanalen.

Stap 4: Verspreiden via supermarkten kan goed zijn voor omzet en schaalgrootte, maar mag niet ten kosten gaan van onderscheidend vermogen merk. Ook de eerder genoemde lokale afzetkanalen moeten niet verloren gaan.

Stap 5: Bekijk de mogelijkheden voor internationale export. Hierbij is kennis van een netwerk in het beoogde land noodzakelijk. Lanceer het merk gericht en waak voor een te hoog concentratierisico aan de afnemerskant.

Artikel van: Duurzaambedrijfsleven.nl